Bridgeman/IBL
Målning av backgammonspelare

Brädspel genom historien

Brädspel har funnits i över 5 000 år. Backgammon, domino, kortspel, monopol, kalaha, schack, mahjong, fia – här är historien bakom några av våra mest älskade tidsfördriv.

Två mäktiga riken långt österut var hotspots för brädspel. Här är den ofta mångtusenåriga historien bakom några av vår tids populäraste spel

Backgammon har rötter i antiken

Backgammons ursprung: Romarriket på 400-talet eller tidigare

  • Uppfanns: 400-talet eller tidigare
  • Ursprung: Romarriket

Många av de tidigaste spelen är föregångare till backgammon. Därför brukar man säga att det är ett av världens äldsta spel. Både det egyptiska senet och ett kungligt spel från Ur har pekats ut som äldre släktingar.

Men ännu större likheter med backgammon har det grekisk-romerska spelet tabula som för första gången beskrivs i en dikt om den bysantiske kejsaren Zeno, som på 400-talet förlorade i tabula på grund av ett olyckligt tärningsslag.

Liksom i backgammon går det antika spelet ut på att flytta femton spelpjäser i motsatta riktningar mot ett bo. Enda skillnaden är att man i tabula använder tre istället för två tärningar. I Grekland kallas backgammon fortfarande tabula. Eftersom bräden i olika material hittats var det förmodligen en aktivitet för såväl rika som fattiga.

Dock var det först i 1600-talets England som namnet backgammon började användas efter saxiskans baeck, tillbaka och gammon, spel. Strax därefter formulerade engelsmannen Edmund Hoyle de nuvarande reglerna.

Under 1900-talet populariserades spelet tack vare att societetslejonet Alex Obolensky öppnade backgammonklubbar i New York. Spelet är fortfarande välkänt, även om dess glansdagar är över.

Domino slog igenom i 1700-talets Europa

Domino uppfanns i Kina

  • Uppfanns: Oklart
  • Ursprung: Kina

Det finns flera olika berättelser om spelet dominos ursprung. Enligt en kinesisk legend var det en soldat vid namn Hung Ming (181–234 e Kr) som skapade spelet för att hålla soldaterna vakna under nattvakten.

Det sägs även att dominobrickor såldes av gårdfarihandlare under kejsaren Xiasongs regeringstid (1162–89). Oavsett ursprung har i alla fall det tidigaste kända dominosetet daterats till Kina år 1120.

På 1700-talet blev domino en fluga i Italien, Frankrike och England. I Frankrike tillverkades så kallade dominopussel, där man skulle matcha de rektangulära bitarna till ett mönster.

Spelet går ut på att brickor med samma antal prickar kan läggas intill varandra och den som först blir av med alla brickor vinner. Namnet domino kommer från det latinska ordet dominus som betyder husets mästare.

År 2005 hölls det första världsmästerskapet i domino och numera spelas spelet i hela världen, men främst i Sydamerika och Karibien.

Kortleken fick sitt utseende 1480

Målning av backgammonspelare

Mynt, svärd, bägare och stavar tillhörde den tidigaste standardsviten för en kortlek.

© Bridgeman/IBL

Kortspel uppfanns i Kina på 800-talet

  • Uppfanns: 800-talet
  • Ursprung: Kina

Den förste som nämnde kortspel i skrift var den kinesiska författaren Su E som levde under Tangdynastin på 800-talet. Han beskriver hur kejsaren Yizongs dotter, prinsessan Tongchang, spelar kort med sin makes släktingar. Dessa kort sägs likna platta och böjliga dominobrickor och därför tror vissa forskare att kortspel är en vidareutveckling av domino.

Det finns även teorier om att spelkort härstammar från de stickor och pilar som användes vid spådom i Korea. Dessa bar målade emblem som angav deras rang och som senare kopierades på långa, smala pappersremsor.

I början fanns en rad olika kortleksvarianter. När spelkort först kom till Europa på 1300-talet bestod sviterna av mynt, bägare, svärd och stavar. Men det har också funnits lekar med nycklar, vapensköldar, rosor, ekollon och vindruvsklasar.

Först 1480 fick kortleken sitt nutida utseende med 52 kort indelade i hjärter, ruter, klöver och spader. Denna form blev billig att trycka och sprida, då kortleken enbart bestod av två färger och hade en enhetlig symbol som upprepades på enkla nummerkort i varje svit.

Kortspel var inte längre enbart dyrbara handmålade konstverk avsedda för överklassen, utan ett nöje för alla. Under åren har en lång rad olika spel med kortlekar utvecklats. Bland dem fick bridge och poker störst spridning.

Monopol var för politiskt

Spelplan för brädspelet monopol

Spelplanen till Monopols föregångare The Landlords Game som handlade om fastighetspriser.

© Flickr

Monopol utvecklades i USA mellan 1903 och 1934

  • Uppfanns: 1903
  • Ursprung: USA

Journalisten Elizabeth Magie ville upplysa folk om att hyresvärdar tog ut alldeles för höga hyror och år 1903 utformade hon därför något som hon kallade hyresvärdens spel och som skulle förklara beskattningen av fastigheter. När Magie kontaktade spelbolaget Parker Brothers fick hon dock nobben. De tyckte att det lät alldeles för politiskt.

Med tiden spred sig reglerna ryktesvägen till den arbetslöse värmemontören Charles Darrow. Efter att han förenklat spelet fick han år 1934 Parker Brothers att ändra sig och tacka ja.

Den första versionen av spelet hämtade gator och fastigheter från Atlantic City, nöjesstaden vid USA:s atlantkust. Monopol släpptes strax efter lågkonjunkturen i USA, då det fanns en dröm om lyx och rikedom. Spelet blev en succé eftersom de gav deltagarna en chans att snabbt tjäna en förmögenhet, även om det handlade om leksakspengar.

I dag är Monopol världens mest sålda spel och det finns ett otal varianter baserade på olika städer eller populärkulturella fenomen.

Kalaha – antikt spel uppfanns i USA

Antik grekisk vas

Urnan med Ajax och Akilles vid ett spelbord inspirerade till kalaha.

© Public domain

Kalaha lanserades i USA 1940

  • Uppfanns: 1940
  • Ursprung: USA

År 1940 lanserade den amerikanska affärsmannen William Julius Champion Junior spelet kalaha med ett antal tvivelaktiga påståenden. Han påstod att han återupptäckt ett 7000 år gammalt spel och att han hittat en antik målning på en urna som bland annat visade hur kalaha spelades under belägringen av Troja och av afrikanska hövdingar för att vinna kvinnliga slavar.

Inget av dessa påståenden har kunnat bevisas, utan det var antagligen enbart marknadsföringsknep från Champions sida. Visserligen finns en urnmålning från omkring 520 f kr, där de grekiska mytologiska hjältarna Ajax och Akilles spelar ett spel, men det går inte att bevisa att det är just kalaha.

Däremot har det funnits liknande spel i Etiopien och Eritrea ända sedan 500- och 600-talet. Dessa kallas för mancala och går ut på att samla och räkna enheter, oftast kulor. Därför kan man säga att kalaha tillhör den spelgruppen.

Champion jobbade hårt med att marknadsföra spelet och på 1960-talet blev kalaha det första fjärrkontrollerade datorspelet, vilket innebär att man kunde spela mot varandra utan att befinna sig på samma plats.

Schack gav utrymme för skicklighet

Två araber spelar schack i tält

Två araber spelar schack i en illustration från en medeltida spansk skrift om spel.

© Bridgeman/IBL
  • Uppfanns: Oklart
  • Ursprung: Indien

Enligt en indisk legend uppfanns schack på 500-talet av den hinduiska prästen och filosofen Sissa vid kungen Balhaits hov. Balhait klagade på att det bara fanns tärningsspel och inget spel som baserades på omdöme och skicklighet.

Därför tillverkade Sissa ett strategispel med svartvita rutor och pjäser i form av elefanter, hästar, stridsvagnar och soldater. Spelet kallades chaturanga och sägs vara en föregångare till schack.

Historien om chaturanga är ifrågasatt men det är känt att araberna spred spelet till Europa på medeltiden och att det var i det muslimska Spanien som det moderna schackspelet fick sin form.

En av de första internationella mästarna man känner till var fransmannen André Philidor som på 1700-talet briljerade med sina kunskaper genom att spela med förbundna ögon. På hans tid rådde den så kallade romantiska spel-
stilen, som kännetecknades av våghalsiga attacker, fräcka drag och dynamiskt spelande. Den ersattes senare av en spelstil med fokus på teknik och strategi.

Sedan 1800-talet har det vuxit fram schackklubbar och organiserade tävlingar på lokal, regional och global nivå. På 1970-talet blev det första datoriserade schackprogrammet tillgängligt och 1997 besegrade schackdatorn Deep Blue den dåvarande världsmästaren, ryssen Garry Kasparov.

Mahjong förbjöds i Maos Kina

Två kvinnor spelar mahjong

Mahjong påminner om kortspelet poker.

© National Geographic/Getty

Mahjong uppfanns i Kina

  • Uppfanns: Oklart
  • Ursprung: Kina

l Det råder stor oenighet om när mahjong uppfanns. Vissa till-skriver spelet den kinesiska filosofen Konfucius som levde på 500-talet, andra hävdar att spelet skapades på 1800-talet av en kinesisk arméofficer. Många tror också att det baserades på det kinesiska kortspelet Hänga häst, som spelades under den tidiga Mingdynastin i Kina (1358–1644).

Mahjong är ett hasardspel där det gäller att ha tur. I korthet går det ut på att bygga fyra kombinationer genom att ta upp brickor med olika valörer och kasta dem man inte behöver.

Spelet förbjöds i Kina 1949, eftersom de kommunistiska myndigheterna ansåg att mah-jong och andra hasardspel ledde till kapitalistisk korruption. Förbudet upphävdes 1985 och i dag är spelet populärt både i Kina och i resten av världen.

Fia – slavar var spelpjäser

Engelskt fia från 1930-talet.

Engelskt fia med knuff från 1930-talet.

© Wikimedia Commons/Micha L. Rieser

Utvecklat i Indien på 1500-talet och lanserat i USA på 1900-talet

  • Uppfanns: Oklart
  • Ursprung: Indien

På 1500-talet satt den indiska kejsaren Akbar I på en upphöjd marmortron och spelade spelet pachisi med sexton slavflickor som spelpjäser på ett enormt rödvitrutig bräde format som ett kors.

Kejsaren använde snäckor som tärningar för att avgöra antalet steg respektive flicka skulle ta. Flickorna var indelade i två lag som tävlade om vilket som nådde sitt bo först.

Reglerna påminde om fia med knuff, även om vi numera använder tärningar och spelpjäser i olika färger.

Pachisi har sina rötter i Indien, medan fia med knuff lanserades av den tyska speltillverkaren Josef Friedrich Schmidt i början av 1900-talet. Spelet blev ett vanligt tidsfördriv i de leriga skyttegravarna under de två världskrigen, då Schmidt skänkte spelet till tyska krigssjukhus.

Det hette dock inte fia med knuff utan Schmidt döpte spelet till "Mensch ärgere Dich nicht", vilket betyder "Människa, bli inte arg". I dag är spelet omtyckt hos såväl barn som vuxna eftersom det är så lätt att spela.

Trivial Pursuit – frågesport för hemmabruk

Trivial Pursuit uppfanns av Chris Haney och Scott Abbott

Trivial Pursuit.

© Shutterstock

Trivial Pursuit uppfanns i USA

  • Uppfanns: 1979
  • Ursprung: USA

I slutet av 1970-talet fick kanadensarna Chris Haney och Scott Abbott idén att skapa ett eget spel. På bara några timmar hade de utformat speldesignen till Trivial Pursuit men de lyckades inte sälja det på egen hand.

Först när spelförlaget Selchow and Righter köpte licensen tog försäljningen fart och till slut blev TP ett av världens mest sålda sällskapsspel.

Olika typer av frågespel har dock spelats sedan slutet på 1800-talet och senare blev frågeprogram ett populärt nöje först i radio och sedan på tv.

Många av dessa tv-succér såldes senare som sällskapsspel.

Även det omvända förekommer. På 80- och 90-talet sändes Trivial Pursuit som frågeprogram på tv i bland annat USA och Storbritannien.